מדריד קסם בלב ספרד - מידע כללי למטייל הישראלי

היסטוריה על קצה המזלג

מדריד נוסדה בימי האימפריה הרומית ובמרוצת ההיסטוריה נכבשה כמה וכמה פעמים. ראשית על ידי הברברים ולאחר מכן על-ידי האימפריה המוסלמית. איחוד ממלכות קסטיליה ואראגון לכדי ממלכה אחת בתקופת הרנסנס הכתירה את מדריד לבירת ספרד. במאה ה- 16 מדריד התפרסמה כמקום מושבם של אמנים רבים, נבנו בה ארמונות חדשים, רחובות העיר עברו שיפוץ נרחב ומדריד הפכה לעיר מודרנית לאותה תקופה.

בראי ההיסטוריה, המלחמות לא פסחו על מדריד - מלחמת אזרחים שהתחוללה בספרד ומרד של תושבי מדריד הביאו לכאוס שארך שלוש שנים (עד 1939) ומדריד נחלה עליות ומרדות. בשנת 1975 חזר למלוך בספרד חואן קרלוס הראשון שארמונו ממוקם בלב העיר העתיקה של מדריד.
 

מזרקה מעוטרת במדריד (צילום : דן אורן)
מזרקה מעוטרת במדריד (צילום : דן אורן)
מנהגים, סמלים וסיפורים

אחד המאפיינים הבולטים של הספרדים בכלל היא העובדה שהם אינם חיים כדי לעבוד כמו חלק ניכר מהעולם המערבי הרודף אחר הישגיות. הספרדים מקפידים על הסייאסטה שלהם, מתחילים את היום מאוחר ותייר שרגיל לחנויות הפתוחות בכל שעה צריך להתרגל לכך.

תושבי מדריד אוהבים לשמוח ולצאת לרחובות בשירה וריקודים בשעות הקטנות של הלילה. מדריד מלאה באמנות ישנה וחדשה, מלאה בחושניות ויצרים שמתבטאים בריקודי הפלמנקו ובמנהג הידוע לשמצה אך המחזיק מעמד שנים של מלחמות השוורים.

מאכלים מפורסמים

כאשר אתם מטילים במדריד, בין מוזיאון אחד לאחר ובין ארמון אחד למשנהו הכנסו לטאפאס בר הרבים הזרועים בעיר. טאפאס הפכו בספרד למעין מאכל לאומי. מספרים כי המאכל הומצא במאה ה- 18 כפיתרון לשתיית אלכוהול באמצע העבודה. הגשת המשקה כשהוא מכוסה במכסה ועליו מאכלים הקטנים הביא לירידה בשתיה. ישיבה (או לפעמים עמידה) בטאפאס בר היא חובה.
מאכל לאומי נוסף הוא הפאייה- אורז שבתוכו מסתתרות חתיכות עוף, ירקות, פירות ים ועוד הפתעות. גם נקניקיות, נקניקים, גבינות שונות וכדורי בשר הם מאכלים מהם תוכלו לאכול במדריד ובספרד בכלל.

מפורסמים

במדריד חיו אמנים רבים, ביניהם ציירים, סופרים, מוזיקאים ועוד. אחד הציירים המפורסמים שחי רוב שנותיו במדריד הוא פרנסיסקו דה גויה ובסוף המאה ה- 18 הוא הפך למפורסם בציירי ספרד. ציירים מפורסמים נוספים הם פיקאסו ודאלי.

צייר מודרני נוסף שחי במדריד הוא מנואל ממפאסו. הזמר המפורסם חוליו אגלסיאס גם הוא יליד מדריד ואף שיחק בריאל מדריד עד שתאונת דרכים קטעה לו את חלום הכדורגלן. ואם כבר הזכרנו את ריאל מדריד, הקבוצה והמועדון  נחשבים לאחד המפורסמים בעולם ומשחקים בקבוצה שחקנים מהשורה הראשונה

תחבורה ושדה תעופה

נמל התעופה בראחס, נמל התעופה הבינלאומי של מדריד נמצא בסמוך לעיר, מרחק של 12 ק"מ בלבד ממנה. משדה התעופה יוצאות גם טיסות פנימיות למשל לברצלונה וליעדים נוספים בספרד. שדה התעופה הוא גדול ופועלת רכבת תחתית להתניידות בתוכו.
משדה התעופה ניתן להגיע לעיר באמצעות המטרו עם קו 8. ישנום גם אוטובוסים המגיעים משדה התעופה לאזורים שונים בעיר.

התחבורה בתוך העיר היא קלה ונוחה. העיר מרושתת כולה קווי מטרו וגם קווי אוטובוס רבים נוסעים בה.

ניתן לקנות כרטיס משולב, Madrid tourist ticket המאפשר נסיעה חופשית בכל אמצעי התחבורה לתקופה של יום עד שבוע לפי בחירתכם. שילוב שלו עם כרטיס Madrid card יקנה לכם בנוסף גם הנחות למוזיאונים ואטרקציות. ניתן לנסוע גם באוטובוס תיירים אם זמנכם קצר.

נגן חצוצרה בלבוש ספרדי מסורתי במדריד (צילום : דן אורן)
נגן חצוצרה בלבוש ספרדי מסורתי במדריד (צילום : דן אורן)
 

כתבות שאולי יעניינו אותך